“Naplňuje mě, že mohu sportovcům pomoci vrátit se na hřiště,” říká fyzioterapeutka žen Pechanová


 
» Redakce (5.10.2020)
Foto: Adéla Kubíková

Před začátkem letošního ročníku přivítaly ženy ve svém kolektivu další zajímavou posilu. Z druholigových Lovosic se do Ústí přesunula Kateřina Pechanová, která se rozhodla pokračovat ve své hráčské kariéře a zároveň se zapojila jako týmová fyzioterapeutka. Co její funkce obnáší a jak by měl vypadat ideální trénink, nám prozradila v dnešním rozhovoru.
V Ústí působíš teprve od letošního léta a mnoho lidí ještě nemělo možnost se s Tebou seznámit. Na úvod se fanouškům krátce představ, jaká cesta Tě k florbalu přivedla?

S florbalem jsem začínala během gymplu. Skončila jsem s tancováním, ale chtěla jsem u sportu zůstat a florbal mě ve škole bavil. Spolu s kamarádkou Terkou Kejřovou jsme hledaly klub nejbližší našemu bydlišti a ten byl v Lovosicích. Zkusily jsme první trénink a od té doby jsme u florbalu zůstaly.

Působiště jsi změnila po pěti sezónách. Z jakého důvodu jsi Lovosice opustila a co Tě přesvědčilo k přesunu zrovna do Ústí?

V Lovosicích se po minulé sezóně tým žen rozpadl. Hlavním důvodem bylo, že se nás pravidelně na trénincích nescházelo mnoho a celkově nás bylo málo. Navíc odešla brankářka Terka Kejřová, která se přesunula právě do Ústí a některé hráčky měly v úmyslu skončit. Zřejmě díky Terce se mi potom ozval Michal Wildhaber, zda bych se nechtěla připojit, a protože jsem měla zájem s florbalem pokračovat, rozhodla jsem se na nabídku kývnout.

V týmu se angažuješ i jako fyzioterapeut. Jak ke spolupráci došlo?

Už během úvodního seznamovacího tréninku, kdy jsem mimo jiné zmínila své studium, mi byla tato pozice za účelem využití mých znalostí nabídnuta. Byla jsem za to ráda, sportovní fyzioterapie mě zajímá. Mám se ale ještě hodně co učit, kromě základů ze školy si rozšiřuji obzory např. formou vzdělávacích kurzů. Každým tréninkem se rozvíjím.

Vystudovala jsi fyzioterapii na vysoké škole. Mířila jsi cíleně tímto směrem, nebo ses k oboru dostala spíše náhodou?

Chtěla jsem dělat ve zdravotnictví, fyzioterapie se mi líbila asi nejvíc. Šla jsem ji tedy studovat cíleně. V budoucnu bych se ráda věnovala sportovní fyzioterapii, proto mě těší možnost se tady realizovat a sbírat zkušenosti, které snad budu moci uplatnit.

Co Tě na fyzioterapii nejvíce baví?

Zdravotnictví mě táhlo z důvodu práce s lidmi. Po několika praxích jsem sice zjistila, že práce s lidmi dokáže být náročná, ale každý je úplně jiný. Baví mě, když mohu člověka nasměrovat zpět, pomůžu mu vrátit se ke sportu, ulevím mu od bolesti a mohu mu pomoct. Vidím, že moje práce má smysl a naplňuje mě to.

Jaké činnosti Tvá funkce obnáší a s čím dokážeš ostatním pomoci?

Spolupráce je nastavená poměrně krátce, takže bude ještě chvíli trvat, než se dostane do zajetých kolejí. Holkám jsem k dispozici kdykoliv potřebují. Když společně najdeme čas, můžeme se potom věnovat vyšetření a následné terapii. Vyšetřit někoho na dálku jen tak nejde. V rámci tréninků dvakrát týdně zařazujeme kompenzační cvičení, které mám na starost. Se zraněnými hráčkami potom pracuji během jejich rekonvalescence, aby se následně mohly co nejdříve zapojit zpět do tréninkového procesu.

Florbal je poměrně jednostranně zatěžující sport. Jakou důležitost vnímáš v zařazení kompenzačních cvičení do tréninku?

Kompenzační cviky jsou rozhodně důležité. Vlivem jednostranné zátěže dochází ke vzniku svalových dysbalancí, které mohou vést k vadnému držení těla a porušení správného stereotypu pohybu. Projevem této zátěže pak může být bolest měkkých tkání, kloubů, omezený pohyb a následně snížená výkonnost. To vše může vyústit ve zranění. Kompenzačním cvičením se tomu snažíme předcházet. Učím spoluhráčky, jak optimálně držet tělo při různých polohách, jak cviky správně provádět a jak u nich optimálně zapojovat svaly a při tom všem i správně dýchat.

Jakou roli má příprava před tréninkem?

Příprava před tréninkem je asi úplně nejdůležitější, naštěstí v tréninku bývá ve většině případů zavedená. Důležité je nejprve zahřát a prokrvit svaly rozběháním, běžeckou abecedou nebo jinou aerobní aktivitou. Vhodný je dynamický strečink, při kterém postupně dynamicky zvyšujeme rozsah pohybu ve všech kloubech, kam až nás tělo samo pustí. Svaly jsou pak prokrvené, pružnější a předcházíme tak zranění. Výbornou pomůckou je i roller (válec). Jedná se o automasážní pomůcku, která snižuje napětí svalů a zvyšuje prokrvení a flexibilitu měkkých tkání. Dobrým rozběháním a rozcvičením plně připravíme tělo na tréninkovou zátěž, a to i po psychické stránce.

Vnímáš práci s hlavou jako důležitou součást?

Rozhodně ano. Je důležité umět své tělo vnímat, vědět, kdy při určitém pohybu který sval zapojit, vědomě se svým tělem umět pracovat. I proto se kompenzačním cvičením věnujeme.

Čemu by se měl každý ideálně věnovat naopak po ukončení tréninku?

Po tréninku je naopak nutné hlavu i tělo zrelaxovat, protože trénink představuje velký psychický i fyzický stres. Ideální je pomalý výklus, kterým zklidníme tepovou frekvenci a tělo. Prokrvit a uvolnit svaly můžeme masáží s využitím rolleru. Dále je dobré zapojit uvolňovací a protahovací cvičení. K relaxaci patří také kvalitní spánek a strava.

Je něco, co bys ráda doplnila na konec rozhovoru?

Je nutné si uvědomit, že kvalitní příprava sportovce nespočívá jen v tréninku s florbalkou, ale pojí se k ní mnoho dalších činností, jako je rozcvičení, kompenzace, protažení, strava nebo spánek. Sečteno podtrženo, je toho všeho poměrně hodně, ale pokud se chceme sportu věnovat naplno a také u něj dlouho vydržet, měli bychom na všechny tyto složky brát zřetel.


Autor: Adéla Kubíková







 
Nejsou žádné aktuality

 
««    »»
Červen 2021
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930

 
Muži A

Není žádný nejbližší zápas


Další týmy
Není žádný nejbližší zápas

 



 
Dnes má svátek Milan
Zítra má svátek Leoš

Dnes slaví narozeniny
Huslička Tomáš
Pribanová Johana
Zítra slaví narozeniny
Trčka Ondřej
Za 2 dny slaví narozeniny
Olexa Dominik
Rybníček Lukáš
Svoboda Ladislav